‘KNUST og samlet på ny’
27. jan. — 18. feb. 2024
Udstillingsåbning: 27. jan. 2024, 11-15.


Kulminationen på en workshop for unge. Udstillingen udfordrer og forholder sig kritisk til perfekthedskultur og unges udfordringer med trivsel, krystaliseret af brudstykker der skaber nye poetiske og kunstneriske helheder.



’Knust og samlet på ny’

Mange unge oplever en følelse af utilstrækkelighed overfor krav om et perfekt og lykkeligt liv. Workshoppens formål har været, at de unge gennem kunstneriske processer reflekterer over det livsvilkår, at mennesket (både ungt og ældre) kan blive ramt af kriser og oplevelsen af, at noget i tilværelsen går i stykker. Og hvad stiller man så op? Hvad skal der til for at samle det knuste igen? Og kan man samle det på ny i en udgave, der er god nok?

Forløbet vil gerne udfordre perfekthedskulturen og give plads til fejl, skår, skrøbelighed og modig eksperimenteren med brudstykker af ord og litteratur, der (sammen med skår og guld) samles til nye poetiske og kunstneriske helheder.

Workshoppen er en del af undervisningsforløbet KNUST – filosofiske samtaler om at blive knust og samlet på ny til 7. – 9. klassetrin fra Folkekirkens Skoletjenesten på Syd- og Midtfyn (SYMF).

Forfatter Nanna Goul har udviklet de skriveforløb, eleverne laver undervejs og har medvirket i de afholdte workshops sammen med skoletjenesten.

Kunstprojektet KNUST – og samlet på ny er støttet af Statens Kunstfond.

Nanna Goul (f. 1980) er en dansk forfatter, skribent og klimaengageret planteaktivist. Nanna Goul har igennem en årrække skrevet for en række dagblade, både som litteratur- og teaterkritiker og kulturjournalist, hun har været redaktør på Weekendavisen, litteraturkonsulent på et bibliotek, og stod bag grundlæggelsen af det digitale litterære tidsskrift LitteraturNu.dk. Nanna Gouls forfatterskab tæller bl.a. debutromanen Privat skov (2012), novellesamlingen Erle Perle (2017) og romanen Heksens alfabet (2022). Nanna Goul har igennem sit forfatterskab været dybt optaget af relationen mellem mennesket og naturen, eventyr og myter, og har i de seneste år stillet skarpt på litteraturens og sprogets rolle i den nuværende klimakrise. 

Nanna Goul har i flere år undervist både unge, børn og voksne i kreativ skrivning, bl.a. på Center for Kunst og Mental Sundhed i København, og har haft skriveworkshops med fokus på alt fra planter, natur, besværgelser, formeksperimenter mm. I dette forløb KNUST har forfatteren arbejdet tæt med SYMF og udarbejdet nærværende skriveforløb til de unge.

Omkring proces og praksis

Til dette forløb har vi brugt metoden litterær samling også kaldet at remixe. Man kender udtrykket fra musikken, hvor man tager en sekvens eller et lydklip fra en sang og kombinerer det med lydstykker fra andre værker og tilfører det sit eget udtryk. 

Eleverne har i forløbet øvet sig i at finde gode enkeltstående sætninger og se, hvordan de kan fungere i en ny helhed. Overordnet spejler det kunsten at se om, eller hvordan, man kan samle ting, verdener eller relationer igen, når de er blevet tabt og gået i stykker.

I forløbet har vi bl.a. lavet fælles langdigte med remixet som skabelon. Vi har klippet stykker ud fra forskellige tekstuniverser og sat dem sammen til et nyt værk. Vi har mixet mellem litterære tekster, journalistiske artikler og sangtekster af Tessa og Tobias Rahim – og dermed søgt at mixe mellem forskellige typer sprog, der giver kontrastvirkninger. Når sprog fra forskellige verdner mødes, smitter de hinanden med betydning. Et blødt og mere forsonligt sprog smitter eksempelvis af på et hårdt og mere økonomisk sprog, sprog designet til at udtrykke indre verdener smitter af på sprog designet til at skitsere elementer i den konkrete, ydre verden – og i samspillet mellem de to opstår en ny revne til verden, en ny betydning, der åbner op for nye forståelser.

Foto: Thomas Cassander